مصرف بی رحمانه آب در کشور/ هر ایرانی در شبانه روز چقدر آب مصرف می‌کند؟

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس داده‌های وزارت نیرو ۵۲ درصد خانوارهای ایرانی مصرفی زیر الگوهای تعیین شده دارند و ۴۸ درصد خانوارها جزو مشترکان پرمصرف محسوب می‌شوند؛ علی سیدزاده، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکان آبفای کشور می‌گوید: سرانه مصرف کل آب شرب در ایران شامل مصارف خانگی و غیرخانگی است که بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده در سامانه بالانس آب کشور این رقم ۲۳۵ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز اعلام شده؛ البته این رقم در برخی از کلانشهرهای کشور از جمله تهران به بیش از ۲۴۵ لیتر در شبانه روز می‌رسد. ایرانیان چقدر آب مصرف می‌کنند؟ آیا ایرانیان بیش از اندازه و حتی بالاتر از میانگین جهانی آب مصرف می‌کنند؟ سرانه مصرف هر شهروند در جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز ۱۵۰ لیتر است و در ایران ۲۳۵ لیتر اما سوال اینجاست که برای مدیریت این وضعیت چه کاری باید صورت گیرد و آیا الگوی مصرفی آب ما مشکل دارد؟ قرار گرفتن ایران در معرض خشکسالی‌های متعدد و ناپایداری وضعیت بارش‌ها از یک سو و هدررفت آب در شبکه توزیع و البته میزان هدررفت افراطی به وقت استحکام، شستن ظروف یا آبیاری باغچه‌ها از سوی دیگر باعث شده تا در.. ... ادامه مطلب

راز زیانهای نجومی شرکتهای خودروساز داخلی ، در کجا نهفته است؟

به گزارش خبرآنلاین، طبق آخرین آمار رسمی منتشره در کدال، سه خودروساز بزرگ و وابسته به دولت شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع زیان انباشته نزدیک به ۲۵۰هزار میلیارد تومانی را به ثبت رسانده‌اند. همچنین هر سه خودروساز در سال ۱۴۰۲ و نسبت به ۱۴۰۱ نیز نه‌تنها سود نکرده‌اند، بلکه زیان‌دهی‌شان ادامه هم پیدا کرده است. حالا این پرسش مطرح است که چرا صنایع پیشین مرتبط با خودروسازی سودده‌اند و خودروسازان در زیان شناورند. دنیای اقتصاد نوشت: طبق آنچه بسیاری از کارشناسان و فعالان خودروسازی می‌گویند، دلیل اصلی زیاندهی خودروسازان دولتی کشور، اعمال سیاست‌های دستوری به‌ویژه در حوزه قیمت است. به گفته آنها این اعمال سیاست در ایران‌خودرو و سایپا، اجازه نمی‌دهد تعادل لازم و کافی بین قیمت تمام‌شده و هزینه تولید محصولات آنها برقرار شود، به نحوی که سود که نمی‌کنند هیچ، زیان‌های هنگفتی نیز می‌دهند. این در حالی است که صنایع پیشین مرتبط با خودروسازی مانند فولاد و مس و پتروشیمی، به دلیل مبرا بودن از قیمت‌گذاری دستوری و فروش بر اساس نرخ‌های جهانی، با زیان غریبه‌اند و دست در دست سود دارند. این مساله (نقش .. ... ادامه مطلب

عضو اتاق بازرگانی: شرایطی که دولت رئیسی به پزشکیان تحویل می دهد، اسب زین کرده نیست/ بورس و ارز و مسکن در بدترین وضع قرار دارند

به گزارش خبرآنلاین، در این گزارش به وضع مطلوب همه حوزه‌ها اشاره شده بود. ساختار گزارش به این صورت بسته شده است: خرابکاری دولت‌های یازدهم و دوازدهم، معجزه دولت سیزدهم. گزارش مذکور اما و اگرهای زیادی دارد. مثلاً فروش حدود ۲ میلیون بشکه نفت ذکر شده، اما از نحوه فروش آن، تاثیر جنگ اوکراین بر بازار انرژی، نادیده گرفتن تحریم‌ها و مذاکرات محرمانه و مستقیم با آمریکا در عمان در این گزارش خبری نیست. سیدحمید حسینی، فعال و تحلیلگر اقتصادی درباره گزاره تحویل اسب زین‌شده به دولت چهاردهم، به هم‌میهن گفت: به نظر نمی‌آید که وضعیت اقتصادی کشور اسب زین‌شده‌ای باشد، آماده سواری آقای پزشکیان.» این فعال حوزه صادرات فرآورده‌های نفتی، ادامه داد: «صادقانه بگوییم، وعده‌های اشتغال، مسکن و ساماندهی بورس که داده شده بود، تحقق پیدا نکرد. بورس در این سال‌ها بدترین وضعیت را داشته است. نه‌تنها بهبود پیدا نکرد، بلکه دچار ریزش شد. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که در حال حاضر بخش‌های مختلف اقتصاد کشور، رونق دارد. بخش خودرو، مسکن و صنعت دچار رکود است. موجودی کالاهای بخش‌های صنعتی به ۶۰ درصد و میزان تولید به ۴۲ درصد رسیده اس.. ... ادامه مطلب

چرا قیمت بلیت ایرلاین های خارجی بسیار ارزانتر از شرکنهای ایرانی است؟

به گزارش خبرآنلاین روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: اگرچه دولت سعی کرده ورق مشوق‌ها و یارانه‌های فزاینده به شرکت‌های هوایی را با قیمت‌گذاری بلیت هواپیما به نفع مردم برگرداند، اما متاسفانه طی چند سال اخیر شرکت‌های هوایی با ترفندهای خاص از فروش خدمات با قیمت مصوب طفره رفته و گاهی بلیت‌های خود را بیش از ۴ برابر قیمت مصوب فروخته‌اند. احتمال خداحافظی همیشگی ایرانی‌ها با پرواز رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند درباره وضعیت قیمت‌گذاری بلیت هواپیما گفت: قسمت ترسناک‌تر معما و ماجرای ایرلاین‌های ایرانی اینجاست که از دو هفته پیش رای مربوط به ممنوعیت قیمت‌گذاری بلیت هواپیما هم اعلام و شورای عالی هواپیمایی از قیمت‌گذاری کنار گذاشته شده و قرار است قیمت توسط خود ایرلاین‌ها تعیین شود! اقدامی که با توجه به سابقه درخواست این شرکت‌ها در قیمت‌گذاری، احتمالا منجر به خداحافظی همیشگی بخش بزرگی از ایرانی‌ها با هواپیما خواهد شد. سیدطه‌حسین مدنی افزود: در ادامه اعداد و ارقامی ذکر شده که معمای ایرلاین‌های ایرانی را پیچیده‌تر می‌کند و پرسش‌هایی به وجود می‌آورد که این شرکت‌ها باید به آن پاسخ دهند یا شاید هم نیاز است نهادها.. ... ادامه مطلب