اکستریم TXL تویوتا را در سرعت شکست داد/ عکس


شرکت مدیران خودرو همکاری‌های گسترده‌ای با چری در ایران انجام می‌دهد و تصمیم دارد تا سری کاملا جدید از تولیدات این شرکت، یعنی محصولات برند لوکس «اکسید» ( Exeed) را در کشورمان با نشان «اکستریم» عرضه کند. اکستریم VX اولین محصول وارد شده از این برند به بازار ایران بود و حالا نوبت به مدل TXL رسیده است. اکستریم TXL به زودی به فهرست خودروهای مونتاژی در ایران اضافه خواهد شد.

این خودرو تحت نشان جدید اکستریم به بازار ایران می‌آید و قصد دارد تا به عنوان یک شاسی بلند لوکس و نسبتا خوش قیمت، بخش بیشتری از جامعه مشتریان ایرانی را با محصولات چری همراه کند. اکسید TXL ابتدا در سال ۲۰۱۹ به میدان آمد و سپس در سال ۲۰۲۱ با نسخه فیس لیفت به دست مشتریان رسید. در سال ۲۰۲۳ نیز نسخه جدیدی از این محصول در فهرست تولیدات چری قرار گرفت که همین مدل در ایران نیز به فروش خواهد رسید.

بررسی طراحی اکسید TXL

اکستریم TXL تویوتا را در سرعت شکست داد/ عکس

اکستریم TXL در سال ۲۰۲۳ با به روز رسانی‌های ظاهری به میدان آمده و طراحی کاملاً مدرن‌تری نسبت به مدل اولیه ۲۰۱۹ ارائه می‌دهد. این خودرو از یک فرم بدنه کشیده با پنل‌های خوش تراش ساخته شده که استایل آن را چیزی بین یک ماشین لوکس و خودروهای عضلانی در ذهن بیننده ترسیم می‌کند. طراحی نمای جلو نیز با جلو پنجره بزرگ و مه‌شکن‌های LED و چراغ‌های کشیده همراه شده که فرم نسبتاً زیبا و مجللی را برای چهره این خودرو رقم زده‌اند.

اکستریم TXL تویوتا را در سرعت شکست داد/ عکس

پس از ورود به کابین این خودرو متوجه می‌شویم که طراحی داخلی اکستریم تی اکس ال تقریبا بر اساس یک زبان طراحی جدید و آینده‌نگرانه ترسیم شده و یک طرح نسبتا مجلل را به ویژه در بخش داشبورد و کنسول میانی ارائه می‌دهد. این سبک طراحی داخلی کاملاً زیبا به نظر می‌رسد، اصول ارگونومی در آن رعایت شده و از متریال باکیفیت در ساخت داشبورد و تودری‌های آن بهره برده شده است.

اکستریم TXL تویوتا را در سرعت شکست داد/ عکس

فاصله بین محور چرخ‌های اکسید TXL معادل ۲۸۰۰ میلی‌متر است؛ بنابراین با یک کابین نسبتا بزرگ به ویژه از لحاظ فضای پا روبرو هستیم. البته این کابین بزرگ باعث شده تا ظرفیت‌ صندوق عقب کمی محدود شود و به ۴۶۱ لیتر برسد. این میزان فضا نسبت به رقبا تقریبا کوچک به نظر می‌رسد، اما به هر حال می‌تواند نیازهای مسافرتی ۴ الی ۵ نفر را به نحوی نسبتاً قابل قبول، تامین کند و وسایل آنها را درون خود جا بدهد.

امکانات اکستریم TXL

اکستریم TXL به عنوان یک کراس‌اوور لوکس امکانات متنوعی را در خود جای داده است. در هنگام بروز تصادف، ۶ ایربگ از سرنشینان جلو محافظت می‌کنند. پایداری این ماشین با سیستم‌های کنترل پایداری (ESP)، کنترل کشش (TCS)، شروع حرکت در سربالایی (HSA)، کنترل سرعت در سراشیبی (DAC) تضمین می‌شود. اکستریم TXL همچنین به ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری، سیستم ترمز ضد قفل به همراه EBD و سیستم کمکی ترمز مجهز است.

اکستریم TXL تویوتا را در سرعت شکست داد/ عکس

کراس‌اوور اکستریم TXL از سیستم رانندگی خودران سطح دوم بهره می‌برد. این سیستم شامل ویژگی‌هایی مثل کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، حفظ حرکت بین خطوط و هشدار تعویض خط است. با فعال‌سازی آپشن‌های یاد شده، می‌توانید در بزرگراه‌ها تنها با قرار دادن دستان خود روی فرمان و بدون نیاز به شتاب‌گیری یا کاهش سرعت رانندگی کنید. این خودرو دارای امکانات رفاهی فراوانی است که در یک لیست بالابلند قرار می‌گیرند. سنسور پارک جلو، سنسور پارک عقب، سنسور نور، سنسور باران، سیستم پایش باد لاستیک‌ها (TPMS)، تهویه اتوماتیک دوگانه، سیستم ورود و استارت بدون کلید، صندلی‌های برقی جلو به همراه گرم‌کن و سردکن، کول باکس، درب برقی صندوق عقب، سانروف، سیستم صوتی سونی با ۸ عدد بلندگو و … جزو امکانات اکستریم TXL هستند که سواری با خودرو را به تجربه لذت‌بخش تبدیل می‌کنند.

اکستریم TXL تویوتا را در سرعت شکست داد/ عکس

مشخصات فنی اکستریم TXL

خودروی اکستریم TXL محصول جدید مدیران خودرو، یک کراس اوور میان سایز است و برای تامین قدرت مورد نیاز خود از یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم TGDi استفاده می‌کند. موتور اکستریم TXL قادر است توانی برابر با ۲۶۱ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌ها انتقال دهد.

اکسید تی ایکس ال به منظور دریافت و انتقال قدرت از یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT معمولی استفاده می‌کند که باعث می‌شود تا استهلاک نگهداری و کیفیت رانندگی این خودرو نسبت به نمونه‌های مجهز به گیربکس دو کلاچه بهتر باشد.

البته این محصول در بازار چین با گیربکس دو کلاچه ۷ سرعته نیز عرضه می‌شود اما ظاهرا شرکت مدیران خودرو و برند چری همان گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک معمولی را برای مشتریان ایرانی در نظر گرفته‌اند که قطعا انتخاب بهتری نسبت به مدل‌های دو کلاچه به حساب می‌آید.

ضمن آنکه اکسید TXL به سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک AWD مجهز است و می‌تواند در مسیرهای لغزنده و یا آفرود سبک و سفرهای طبیعتگردی عملکرد بهتری از خود ارائه دهد. میانگین مصرف سوخت اکستریم TXL نزدیک به ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و بیشترین سرعت این خودرو نیز تقریبا به حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

در مورد شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو اطلاعات دقیق و رسمی در دسترس نیست اما با توجه به ضریب مناسب توان موتور به وزن کل خودرو، می‌شود یک شتابگیری نسبتا مهیج در حدود ۹ ثانیه را انتظار داشت که برای یک کراس اوور خانوادگی در بازار ایران رقم بسیار مناسبی به حساب می‌آید.

ضمنا با توجه به حضور سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و همچنین مالتی لینک مستقل در عقب، باید توقع کیفیت سواری مناسب و همچنین هندلینگ مطلوب از این خودرو خانوادگی را داشته باشید. البته با استناد به گشتاور بالا و قدرت نسبتاً زیاد موتور، احتمال دارد برخی رانندگان TXL هنگام عبور بسیار سریع و پرشتاب از پیچ با مواردی مثل کم فرمانی روبرو شوند. البته این مورد در بسیاری از خودروهای پرقدرت احتمال وقوع دارد و اگر راننده در مسیرهای پرپیچ و خم سرعت و شتاب ایمن را رعایت کند، دیگر هیچ مسئله ای به وجود نخواهد آمد.

۳۲۲

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.