امیرمسعود عابدین: جنرال موتورز نزدیک به ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو را به دلیل مشکلات احتمالی موتور فراخوان کرد. موتور ۶٫۲ لیتری V۸ که نیروی بسیاری از محبوبترین مدلهای این خودروساز را تأمین میکند، دارای مشکلی است که نقصهای احتمالی در شاتونها یا میل لنگهای آن میتواند منجر به آسیب و خرابی فاجعهبار موتور شود.
این فراخوان شامل مدلهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۴ کادیلاک اسکلید، شورلت سابربن، شورلت سیلورادو، شورلت تاهو، جیامسی سیرا، جیامسی یوکان و جیامسی یوکان XL مجهز به موتور ۶٫۲ لیتری میشود. طبق گزارش فراخوان، رانندگان ممکن است قبل از خرابی بزرگ با شنیدن صداهای غیرعادی از موتور، روشن شدن چراغ چک موتور یا نمایش مشکلات عملکردی خودرو مانند دور موتور بالا، تعویض دنده غیرعادی یا کاهش قدرت، از مشکل احتمالی مطلع شوند.
جنرال موتورز از ماه ژانویه، تحقیقات خود را در مورد مشکلات مربوط به موتور ۶٫۲ لیتری V۸ آغاز کرد. در آن زمان، اداره ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA) اعلام کرد که در حال بررسی گزارشهای خرابی موتور در ۸۷۷,۷۱۰ دستگاه خودروی جنرال موتورز است. جنرال موتورز در گزارش فراخوان ایمنی NHTSA اعلام کرد که سه تحقیق قبلی خود را در مورد این مشکل احتمالی در فوریه ۲۰۲۲، ژوئن ۲۰۲۳ و جولای ۲۰۲۴ بسته است.
در طول تحقیقات جنرال موتورز، این خودروساز کشف کرد که خودروهای ساخته شده از ۱ مارس ۲۰۲۱ تا ۳۱ مِی ۲۰۲۴، ادعاهای زیادی مربوط به خرابی موتور داشتند. این خودروساز همچنین دریافت که مشکلات کیفی و مشکلات تولیدی وجود داشته که منجر به آسیبدیدگی شده است.
جنرال موتورز ۲۸,۱۰۲ شکایت میدانی را شناسایی کرد که "احتمالاً مربوط به خرابی موتور L۸۷ به دلیل خرابی میل لنگ و شاتون یا یاتاقان موتور بود. از این تعداد، ۱۴,۳۳۲ مورد منجر به از دست دادن قدرت شد. این شرکت ۱۲ مورد تصادف احتمالی مرتبط و ۴۲ مورد آتش سوزی احتمالی ناشی از خرابی موتور را شناسایی کرد. چند ماه پیش نیز موتور یک دستگاه کادیلاک اسکلید ۲۰۲۳ پس از طی کردن فقط ۶ کیلومتر کارکرد، به صورت کامل از بین رفت.
جنرال موتورز از ۹ ژوئن اطلاعرسانی به مالکان را آغاز خواهد کرد. این خودروساز از مالکان خواهد خواست تا خودروی خود را به نمایندگی بیاورند و تکنسین خدمات، موتور را بازرسی و در صورت نیاز تعویض یا تعمیر کنند.
منبع: motor۱
۲۲۷۳۲۲