امیرمسعود عابدین_ لامبورگینی وقتی از اونتادور رونمایی کرد، علاوه بر اینکه راه جدیدی را در خودروسازی باز کرد، انتظارات را بسیار بالا برد. حالا فرض کنید بعد از عرضه محصولاتی پس از اونتادور، مثل هوراکان، سنتناریو، اوروس و…، نوبت به معرفی جانشین اونتادور برسد. کار لامبورگینی در معرفی جانشین اونتادور بسیار سختتر از سایر پروژهها بود، اما بالاخره به مطلوبترین شکل انجام شد.
طراحی فوق خشن و تهاجمی اونتادور باید بهنوعی در روئلتو هم دیده شود. در کنار آن، قلب تپنده روئلتو برخلاف اونتادور، شامل یک موتور برقی در کنار یک موتور بنزینی هم میشود. بنابراین باید انتظار خروجی قویتری را از این خودرو داشته باشیم.
نمای جلویی خودرو همان خشمگین بودن همیشگی خود را حفظ کرده است. گرافیک Y شکل دیلایت در کنار فضاهای مثلثی شکل در این قسمت، جذابیت خاص خود را دارد. تلفیق چراغها و قسمتهای پایینی سپر، از جدیدترین اِلِمانهای طراحی در روئلتو است. برجستگی و خطوط مثلثی شکل روی کاپوت خودرو هم دیده میشود.
نمای پشتی، مینیمال و کوچکتر از اونتادور به نظر میرسد. چراغهای پشتی باریکتر شده و همان گرافیک Y شکل که در جلو و همچنین در اونتادور بود را حفظ کرده، که نشان از تبحر در حفظ اِلِمانهای طراحی دارد. اگزوز بزرگی که در دیفیوزر حضور داشت، این بار در بین دو چراغ پشتی قرار گرفته و به شکل دوبل درآمده است.
چراغ سوم ترمز به شکل هوشمندانهای بالای پیشرانه قرار گرفته که باعث روشن شدن این قسمت میشود. نکته جالب درباره این قسمت، تداعی شدن نماد شاخ گاو است!
روئلتو نسبت به اونتادور، از برجستگیها و خطوط طراحی بیشتری در نمای کناری برخوردار است. با تغییراتی که در نمای جلویی رخ داده، دماغه روئلتو خشنتر از اونتادور به نظر میرسد. رینگهای جلو و عقب به ترتیب ۲۰ و ۲۱ اینچی هستند. ۴۰۰ رنگ برای نمای بیرونی روئلتو قابل سفارش است!
کابین روئلتو به معنای واقعی، زیباترین کابینی است که در یک لامبورگینی میتوانیم ببینیم. باز هم همان اِلِمان Y شکل در این کابین دیده میشود. طراحی بسیار زیبای فرمان D کات در کنار سبک جدید نمایشگرها در مرکز و روبهروی صندلی شاگرد، از تغییرات این بخش هستند. ۷۰ رنگ برای کابین قابل سفارش است.
نمایشگر ۱۲.۳ اینچی کیلومتر شمار، نمایشگر ۸.۴ اینچی اطلاعات-سرگرمی و نمایشگری با قطر ۹.۱ اینچ روبهروی سرنشین شاگرد، در کابین روئلتو خودنمایی میکنند. هدآپ دیسپلی ۳ بعدی، دستیار صوتی، کروز کنترل هوشمند و بسیاری دیگر از امکانات دیگر در روئلتو قابلنصب هستند.
اما برویم سراغ اصل مطلب؛ پیشرانه ۶.۵ لیتری V۱۲ (۸۱۳ اسب بخار) بهعلاوه ۳ موتور برقی (۱۸۸ اسب بخار)، ۱۰۰۱ اسب بخار قدرت را ارائه میدهند. شتاب صفر تا صد ۲.۵ ثانیهای به همراه حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت، از دیگر ویژگیهای جذاب این پیشرانه هستند. برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر، فقط به ۷ ثانیه زمان نیاز دارید.
داشتن لامبورگینی روئلتو مستلزم پرداخت مبلغی قابلتوجه است که نشاندهنده وضعیت آن بهعنوان اوج مهندسی خودرو و لوکس بودن است. قیمت اولیه روئلتو ۶۰۸۳۵۸ دلار، معادل ۳۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، هم قیمت یک لکسس LX۵۷۰ کارکرده در بازار ایران است. علاوه بر قیمت خرید، مالکان این خودرو باید هزینههای جاری مانند بیمه، نگهداری و تعمیرات احتمالی را نیز در نظر بگیرند. حق بیمه برای خودروهایی با کارایی بالا مانند روئلتو، به دلیل ارزش و عملکرد آنها نجومی است. هزینههای نگهداری نیز با توجه به نیاز به خدمات تخصصی و قطعات با کیفیت بالا، قابلتوجه است.
لامبورگینی هیچگونه تعمیر و نگهداری رایگانی را برای روئلتو ارائه نمیدهد و سالانه بیش از ۱۰ هزار دلار به هزینههای مالکیت اضافه میکند. بهطورکلی، داشتن لامبورگینی روئلتو نهتنها تعهدی برای لذت رانندگی بینظیر است، بلکه یک سرمایهگذاری مالی قابلتوجه است. تخمین زده میشود که روئلتو سالانه ۳۰ هزار دلار (معادل یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان) هزینه بیمه، تعمیر و نگهداری، سوخت و قطعات احتمالی داشته باشد. البته این ارقام بر اساس برآورد صاحبان لامبورگینی هوراکان است. روئلتو مطمئناً سالیانه میتواند هزینه بیشتری داشته باشد چرا که پیشرانه هیبریدی پیچیده و قطعات با عملکرد بالای این خودرو به مراقبت و قطعات تخصصی نیاز دارد که به دلیل جدید بودن خودرو محدود است.
از آنجایی که روئلتو تا اواخر سال ۲۰۲۶ فروخته میشود، خریدارانی که به دنبال دور زدن لیست انتظار طولانی هستند باید به بازار دستدوم مراجعه کنند. در این بازار قیمت یک روئلتو میتواند نزدیک یا بالاتر از یک میلیون دلار افزایش یابد. بسیاری از این خودروها علیرغم اینکه بهعنوان وسیله کارکرده طبقهبندی میشوند، اما اساساً جدید هستند و کارکردی کمتر از ۱۶۰ کیلومتر روی کیلومتر شمار دارند.
۲۲۷۳۲۲