قیمت خودرو با این مصوبه مجمع تشخیص سر به فلک می‌کشد؟


به گزارش خبرآنلاین ،تعرفه خودروهای وارداتی از ۶۰ به ۱۰۰ درصد رسید و با این اتفاق برخی مصرف‌کننده‌ها نگران افزایش شدید قیمت خودرو شدند.

رویداد ۲۴ در خبری نوشت:اگرچه برخی مدعی‌اند دولت به دنبال واردات خودروهایی با قیمت کمتر است که در نتیجه‌ی آن افزایش تعرفه آنچنان به چشم نیاید. با این وجود اعداد در نظر گرفته شده برای واردات نیز چندان محقق نشده است.

تعرفه ۱۰۰ درصد هنوز ابلاغ نشده است

امیرحسین برخورداری، کارشناس خودرو، معتقد است که تعرفه ۱۰۰ درصدی هنوز اعمال نشده و دولت در نظر دارد خودروهای وارداتی از مبدا را با قیمت‌های دلاری پایین‌تری وارد کند که افزایش تعرفه اثر منفی بر روی بازار نگذارد. او می‌گوید: «این طرح هنوز نهایی نیست و مسأله‌ی تعرفه هنوز به صورت قطعی ابلاغ نشده است.

کاهش بودجه سال اینده به شکلی که مدیر پروژه واردات گفتند، اثربخشی‌اش آنچنان نیست که کمتر از سال جاری شود. سال آینده قیمت‌های کمتری درخودروهای وارداتی داریم، چون اصرار بر این است که خودروها با قیمت کمتری از مبدا وارد شوند.

اگر این ایده محقق شود، تعرفه ۱۰۰ درصدی خیلی اثر منفی بر بازار نخواهد داشت. با توجه به کاهش محسوس قیمت خودروهای وارداتی از نظر دلاری، انتظار رشد شدیدی نداریم که بازار را شوکه کند، اما دلال‌ها از این اخبار استفاده می‌کنند که شب عید خودرو را گران کنند. طبیعتا خودرو گران خواهد شد، اما دست نیافتنی نمی‌شود.»

افزایش تعداد واردات در سال آینده

او معتقد است که سال آینده با افزایش تخصیص ارز تا ۲ میلیارد یورو، تعداد خودروهای وارداتی افزایش خواهد یافت، اما به ۱۰۰ هزار دستگاه نخواهیم رسید. او می‌گوید: «الان آمار خودروهای وارداتی ۴۵ هزار دستگاه است. با توجه به بودجه‌ای که تخصیص پیدا کرده، به نظر نمی‌رسد به ۱۰۰ هزار خودرو وارداتی برسیم. باید شرکت‌ها با روند واردات آشنا شوند. سال آینده با توجه بودجه ۲ میلیارد یورو به ۵۰ هزار خودرو خواهیم رسید. امسال کمتر از ۲ میلیارد یورو برای خودرو در نظر گرفته شد.»

خودروهای کدام کشورها وارد می‌شوند؟

این کارشناس خودرو معتقد است که خودروهای چینی نقش مهمی در واردات دارند و خودروهای اروپایی به علت قیمت بالا، سهم زیادی از بازار واردات پیدا نکرده‌اند. او می‌گوید: «توجیه‌پذیرترین کشور برای واردات، چین است، چون می‌تواند در ابعاد وسیع و با قیمت منطقی‌تری خودرو تولید کند.

اگر یک خودرو می‌تواند با قیمت ۲ میلیارد تومان عرضه شود بهتر از تعداد اندکی خودرو ۴ میلیاردی است. از نظر کیفی استاندارد اروپا هم باید رعایت شود که خیلی راحت نیست. مردم فکر می‌کنند در چین خودروهایی تولید می‌شود که به آسانی از هم می‌پاشد، اما اصلاً اینطور نیست و باید استاندارد اروپا را پشت سر بگذارنند.

در این بین کسانی هستند که از کشورهای اروپایی و ژاپن هم خودرو وارد کردند، اما مبدا اولشان این کشورها نبوده است. تعداد این خودرو بسیار بسیار کمتر از خودروهاییست که از چین وارد شده است.»

او همچنین افزود: «تا الان به علت تعداد اندک عرضه وارداتی‌ها، بازار داخل اثری نگرفته است. در خودروهای چینی، خودرو جتا به علت واردات بالا، حتی در بازار کمتر از قیمت وارداتی عرضه می‌شود. اگر تمرکز جدی روی واردات انجام شود، اثر بخشی خود را در بازار دارد. خودروهای دست دوم در بازار به علت چینی بودن شاید اثربخشی نداشته باشد، اما به مرور زمان اثربخش خواهد بود. خودروهایی که وارد می‌شوند، قیمتشان نزدیک به خودروهای داخلی نیست.»

دلال‌ها در کمین‌اند

برخورداری معتقد است که دلال‌ها با هر ساز و کاری برای ورود به بازار تلاش می‌کنند و کارت ملی‌ها تنها یک روش آنها برای واسطه‌گری است. او می‌گوید: «موضوع کارت ملی قابل جلوگیری نیست. شما هر ساز و کاری بگذارید دلال‌ها وارد می‌شوند.

خودروهایی که فروششان ممنوع می‌شود، به صورت قولنامه‌ای به فروش می‌رسند. تا زمانیکه اقتصاد کلان کشور این مسیر را طی کند، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم خودرو از حالت کالا سرمایه‌ای به کالا مصرفی تبدیل شود. در این مسیر دلال‌ها هر کاری می‌کنند که به خودرو وارداتی کم تیراژ دست پیدا کنند.»

۲۱۷

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.