امیرمسعود عابدین: مرسدس بنز با قرض دادن موتورهای AMG خود به خودروهایی که نشان ستاره سه پره افسانهای را ندارند، جریان درآمدی جدیدی ایجاد کرده است. شما یک پیشرانه V-۱۲ در پاگانی یوتوپیا، یک پیشرانه V-۸ در چندین مدل آستون مارتین و یک موتور چهار سیلندر در یک لوتوس امیرا را خواهید یافت که ساخت مرسدس هستند؛ اما آیا میدانستید که چندین سوپرکار معروف دیگر نیز فناوری پلاگین هیبریدی خود را از این برند لوکس آلمانی قرض میگیرند؟ با این حال، تفاوت این است که مرسدس یا AMG از نظر فنی این فناوری را توسعه ندادهاند.
براساس گزارش motor۱، مرسدس بنز از سال ۲۰۲۱ مالک برند Yasa بوده است. این شرکت بریتانیایی که در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد، در ۲۰۲۱ توسط مرسدس خریداری شد. این شرکت هماکنون روی ساخت موتورهای شار محوری تمرکز کرده و توسط تیمی از مهندسان هردو شرکت یاسا و مرسدس AMG پیشرفتهتر شدند. این موتورها با طراحی بسیار فشرده که امکان جانمایی آنها را در فضاهای تنگ فراهم میکند، اندازه و وزنی نصف موتورهای سنکرون مورداستفاده در خودروهای الکتریکی کنونی AMG دارند. موتورهای الکتریکی شار محوری جدید عنصر منحصربهفرد خودروهای الکتریکی آیندهٔ AMG خواهد بود، همانطور که پیشرانههای بنزینی V۸ برای سالها چنین بودند.
نکته بسیار جالب اینجاست که موتورهای شار محوری این برند روی هر دو سوپرکار لامبورگینی یعنی روئلتو و تمراریو نصب شدهاند. در حالی که این دو مدل دارای موتورهای احتراق داخلی گروه فولکس واگن هستند، اما دو موتور الکتریکی نصب شده در محور جلو آنها توسط شرکت بریتانیایی تأسیس شده در سال ۲۰۰۹ طراحی شدهاند. تناقض بزرگ در اینجا این است که نه مرسدس و نه AMG هنوز خودرویی را با موتورهای شار محوری عرضه نکردهاند.
موتور یاسا حدود ۱۷ کیلوگرم وزن دارد و در مدلهای لامبورگینی حداکثر قدرت ۱۴۸ اسببخار و ۳۰۰ نیوتونمتر گشتاور را ارائه میدهد. موتور شار محوری فقط ۲.۷۵ اینچ ضخامت و ۱۱.۶ اینچ قطر دارد.
این دو مدل لامبورگینی که به آنها اشاره کردیم اولین خودروهای جادهای نیستند که از موتورهای شار محوری یاسا استفاده میکنند. عنوان اولین خودرو با موتور یاسا به کونیگزگ رگرا تعلق دارد که در سال ۲۰۱۶ وارد خط تولید شد. فراری SF۹۰ استراداله و GTB۲۹۶ نیز چند سال بعد به این لیست اضافه شدند.
۳۲۲