نوسازی ناوگان حمل فرآورده های نفتی در اولویت است


به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر عرب‌عامری، مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با توجه به شرایط ناترازی موجود، اولویت اول شرکت ملی پخش، به غیر از بحث حمل و نقل، تأمین سوخت نیروگاه‌ها است. در ماه گذشته (آذر ماه)، روزانه حدود ۵۱ میلیون لیتر نفت گاز و تقریباً ۲۴ میلیون لیتر نفت کوره به نیروگاه‌های کشور تحویل داده شد. بیشتر این تحویل‌ها به نیروگاه‌های نیمه شمالی کشور بوده است.

وی افزود: روزانه بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون لیتر از سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها را از طریق نفتکش‌های جاده‌پیما تحویل می‌دهیم. همچنین حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون لیتر از نفت گاز مورد نیاز از جنوب کشور تأمین می‌شود.

عرب‌عامری ادامه داد: با توجه به اینکه عمده تولید و واردات کشور از جنوب و عمده مصرف در شمال کشور است، نیازمند تقویت و نوسازی ناوگان حمل و نقل هستیم. با دو رویکرد تقویت ناوگان قدیمی و اضافه کردن ناوگان جدید، تلاش می‌کنیم تا تعداد فرآورده‌های بیشتری را از جنوب به شمال کشور منتقل کنیم.

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: طبق برنامه‌ای که داریم، ۱۰۰۰ ناوگان از ۱۶۰۰۰ ناوگان موجود به عنوان نوسازی حذف و ۳ هزار و ۵۰۰ ناوگان جدید اضافه می‌شود که در مجموع نزدیک به ۲۰ هزار ناوگان خواهد بود.

وی یادآور شد: انتقال فرآورده‌ها در داخل کشور از ۳ طریق ریلی، جاده‌پیما و خط لوله انجام می‌شود. هر کدام از این روش‌ها محدودیت‌های خاص خود را دارند، اما نفتکش‌های جاده‌پیما محدودیت‌های کمتری را در مقایسه با سایر روش‌ها دارند. نفتکش‌های جاده‌پیما به دلیل سرعت و سهولت، بهترین وسیله حمل در حال حاضر هستند. خط لوله از لحاظ حجمی بسیار کمک کننده است، اما در برخی موارد زمان انتقال مهم است که نفتکش‌ها می‌توانند سریع‌تر عمل کنند.

عرب‌عامری بیان کرد: آخرین نوبت تقویت ناوگان‌ها در سال ۱۳۹۳ بوده و از آن به بعد نوسازی نشده است. امسال رویکرد استفاده از تولید داخلی و رونق صنعت خودروسازی در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه ناوگان‌های جدید قدرت حمل بیشتری دارد بنابراین، می‌توانیم برنامه‌ریزی مناسبی برای انتقال فرآورده‌ها از جنوب به شمال داشته باشیم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.