به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیا به تازگی شاهد افزایش مصرف سوخت خودروی خود و مراجعه مکرر به پمپبنزین هستید؟ حتی اگر مالک یکی از کممصرفترین خودروهای بازار هم باشید، افزایش ناگهانی مصرف سوخت میتواند موجب نگرانی شود و هزینهها را بالاتر ببرد. با توجه به افزایش هزینههای نگهداری خودرو در کشور، افزایش مصرف سوخت وضعیت را برای مالکان بدتر خواهد کرد و بنابراین آگاهی از دلایل این کار ضروری است. شاید برخی افراد قدیمیشدن خودرو را مقصر افزایش سوخت آن معرفی کنند اما بسیاری از دلایلی که خواهید دید بدیهی و پیش پا افتاده هستند.
دلایل اصلی افزایش مصرف سوخت ماشین
عادات رانندگی
به نقل از پدال، عادات رانندگی شما میتواند روی مصرف سوخت ماشین تأثیر زیادی بگذارد. شتاب گیری و ترمزهای سنگین علاوه بر اینکه به قوای محرکه آسیب میرساند بلکه هزینهها را نیز افزایش میدهد. در واقع رانندگی هیجانی و خشن میتواند مصرف سوخت را در بزرگراه و شهر تا ۳۰ و ۴۰ درصد افزایش دهد. از طرف دیگر گرم کردن درجای خودرو نیز روی این موضوع تأثیر منفی دارد. کاهش وزن خودرو و برنامهریزی برای سفر هم میتواند به کاهش مصرف سوخت کمک کند. همچنین تلاش کنید تا از پدال گاز و ترمز به نرمی استفاده کنید. حفظ سرعت پایدار در بزرگراهها یکی دیگر از عوامل مهم برای جلوگیری از اتلاف هزینهها خواهد بود.
فشار باد لاستیک
فشار باد لاستیک ۲۰ تا ۳۰ درصد روی مصرف سوخت خودرو تأثیر دارد. رانندگی با تایرهای کم باد تا ۱۰ درصد مصرف سوخت را افزایش میدهد چراکه مقاومت چرخشی بیشتری تولید میشود و بنابراین پیشرانه مجبور خواهد بود تحتفشار بیشتری قرار گیرد. بسیاری از خودروهای مدرن دارای سیستم کنترل فشار باد لاستیک هستند که تغییرات فشار باد لاستیک را به راننده اعلام میکنند.
سنسورهای معیوب
با اینکه خودروهای قدیمی از کاربراتور برای ترکیب سوخت و هوا استفاده میکردند اما تقریباً تمامی خودروهای مدرن دارای انواع سیستمهای تزریق سوخت الکترونیکی هستند. این سیستمها از کامپیوترها و سنسورهای مختلف برای تنظیم مخلوط سوخت و هوا استفاده میکنند. یکی از مهمترین سنسورهای خودرو سنسور اکسیژن است که گازهای خروجی اگزوز را بررسی کرده و نسبت هوا و سوخت را به ECUگزارش میدهد. در صورت خرابی این سنسور، اطلاعات درستی به مغز خودرو ارسال نمیشود و بنابراین امکان افزایش مصرف سوخت وجود دارد. خرابی این سنسور میتواند روشن شدن چراغ چک را به همراه داشته باشد و ۱۵ درصد مصرف سوخت را افزایش دهد. سنسور مف نیز روی عملکرد صحیح پیشرانه تأثیر دارد و حجم هوای ورودی به آن را اندازه میگیرد. خرابی این سنسور نیز باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد.
مشکلات انژکتور و فیلتر سوخت
انژکتورها اقدام به پاشش سوخت به سیلندرها میکنند. زمانی که انژکتورها مسدود شوند الگوی پاشش آنها تغییر خواهد کرد و فرایند احتراق به خوبی صورت نخواهد گرفت که نتیجه آن میتواند افت توان و شتاب و افزایش مصرف سوخت ماشین باشد. همچنین با خرابی انژکتورها امکان نشتی وجود دارد که سوخت را هدر داده و روی ترکیب سوخت و هوا تأثیر منفی میگذارد. از طرف دیگر فیلتر سوخت هم در مصرف مناسب سوخت تأثیر دارد. گرفتگی این فیلتر جریان عبور سوخت را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
استفاده از روغن موتور اشتباه
روغن موتور یکی از مهمترین روان کارهای خودروست که اصطکاک بین قطعات را کاهش داده و مانع داغ شدن آنها میشود. روغن موتور انواع مختلفی دارد و هر سازنده توصیههای متفاوتی را انجام میدهد. به همین منظور باید از روغن موتور مناسب خودرو استفاده کرد. به همین منظور باید دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کرده و یا به نمایندگیهای خودروساز مراجعه کنید. توصیه میشود برای خودروهای جدید از روغنهای سنتتیک استفاده شود.
مشکلات رینگ پیستون و شمع
رینگ پیستون با آببندی دقیق پیستون و دیواره سیلندر باعث حفظ کمپرس بهینه پیشرانه میشود. زمانی که رینگ پیستون مستهلک شود آببندی بین قطعات از بین خواهد رفت و پیشرانه به خاطر افت کمپرس تحتفشار قرار خواهد گرفت که نتیجه آن افزایش مصرف سوخت است. سیستم جرقهزنی خودرو نیز در این قضیه دخالت دارد. قطعاتی همچون شمعها، وایرها و کویل در صورت خرابی باعث تحمیل هزینههای بیشتر به مالک خواهند شد. شمعباعث احتراق سوخت و هوا در سیلندرها میشود و در صورت خرابی شاید عمل احتراق به درستی صورت نگیرد. در این حالت پیشرانه درست کار نخواهد کرد که این امر اتلاف سوخت را به همراه دارد.
فیلتر هوای کثیف
یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف سوخت ماشین استفاده از فیلتر هوای کثیف و گرفته است. زمانی که فیلتر مسدود شود هوای کافی به پیشرانه نخواهد رسید و به همین خاطر سوخت بیشتری مصرف خواهد شد. در خودروهای کاربراتوری، فیلتر هوای کثیف معمولاً باعث افت سریع قدرت و کشش میشد و در خودروهای انژکتوری نیز کامپیوتر مرکزی با افزایش ارسال سوخت به سیلندرها این نقص را پوشش میدهد که البته نتیجه نهایی آن افزایش آلایندگی و مصرف سوخت است. فیلتر هوا جزو قطعات مصرفی خودروست که توصیه میشود با هر بار تعویض روغن تعویض شود.
۲۲۷۳۲۲