امیرمسعود عابدین_ کادیلاک یکی از موفقترین خودروسازان آمریکایی است که تاکنون وجود داشته است، با سابقه درخشانی که به بیش از ۱۲۰ سال قبل بازمیگردد. در برخی از موارد، تاریخ این خودروساز با بعضی از مدلهای بسیار مجلل تزئین شده است که دستنیافتنی و خاص هستند. یکی از این جواهرات خاص، سری ۶۲ کوپه ۱۹۵۳ است که بر اساس شاسی معمولی کادیلاک ساخته شده بود، اما پس از آن توسط Ghia دوباره طراحی شد.
Ghia که به خاطر خلاقیتهای زیبا و اغلب اروپاییاش شهرت دارد، بهترین انتخاب برای کمک به کادیلاک، برای تولید یک کوپه درجهیک برای مشتریان ثروتمند بود. تنها دو نمونه برای تولید برنامه ریزی شده بود که هر دو نمونه امروزه در شرایط عالی باقی ماندهاند.
در زیر بدنهٔ بسیار زیبای ساخته شده، یک کادیلاک سری ۶۲ قرار دارد؛ بنابراین قطعات آن در هنگام سرویس و نگهداری از این خودروی کلاسیک خاص بهراحتی دسترس هستند. بسیاری از تاریخچه این دو خودرو ناشناخته است، چرا که امروزه تقریباً هیچ سند از آن دوره وجود ندارد.
بهعنوان یک کادیلاک مجلل از دهه ۱۹۵۰، تنها یک نوع موتور زیر کاپوت وجود داشت و طبیعتاً آن موتور یک پیشرانه V۸ خواهد بود. بهطور خاص، یک موتور ۵.۴ لیتری V۸ با قدرت ۲۱۰ اسب بخار، علاوه بر تولید ۴۴۷ نیوتون متر گشتاور. از نظر مشخصات عملکردی، مواردی مانند شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت با توجه به تولید محدود و کمیاب بودن آن ناشناخته هستند. شایان ذکر است که عدد ۲۱۰ اسب بخار قدرت در اوایل دهه ۱۹۵۰ بسیار قوی بود، گرچه این رقم برای دنیای امروز کم به نظر میرسد.
کادیلاک تصمیم گرفت که باید ویژگیهای خاص و متفاوتی بین هر دو نمونه باشد. برای مثال هر مدل کوپه Ghia دارای طراحی چراغ و جلوپنجره متفاوت است. در نهایت به لطف مجموعهای از ویژگیهای منحصربهفرد، هر دو نمونه بهراحتی از یکدیگر متمایز میشوند.
یکی از خودروها که اکنون در موزه معروف پترسون قرار دارد، به رنگ قرمز تیره ساخته شده و جلوپنجره آن دارای طراحی مربعی و کرومی است، درحالیکه جلوپنجره خودروی دیگر فقط از خطوط عمودی تشکیل شده است و مانند رینگها به رنگ طلایی ساخته شدهاند.
ناگفته نماند که داشتن چنین خودروی شیک و منحصربهفردی کمهزینه نیست. متأسفانه قیمتهای اصلی پرداختشده همچنان مشخص نیستند، اگرچه سوابق حراجی سال ۲۰۱۶ حداقل برای یک خودرو وجود دارد. بهطور خاص، نمونه سیاهرنگ با تریم طلایی در حراجی RM Sotheby به قیمت یک میلیون و ۴۳۰ هزار دلار، معادل ۸۴ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان به فروش رسید.
هر کسی که با کادیلاک آشنا باشد میداند که این شرکت با یک خودروی کانسپت یا نمونه اولیه بیگانه نیست. این کانسپتها همیشه در دنیای عادی تحقق نمییابند و بسیاری از نمونههای اولیه معمولاً بهصورت تکی تولید میشوند و هیچ هدفی را برای تولید دنبال نمیکنند.
کانسپت Cyclone ۱۹۵۹ یکی از خلاقانهترین خودروهای کادیلاک است که برخلاف ساختار سقف معمولی، دارای استایلی به سبک آیندهنگر و حتی یک حباب شفاف است.
کانسپتهای بعدی عبارتاند از Cien و Ciel. کانسپت Cien صد سالگی کادیلاک را در سال ۲۰۰۲ جشن گرفت، درحالیکه کانسپت Ciel متعلق به سال ۲۰۱۱ بوده و نشانههای ظاهری و نسبتهای بیش از حد دهه ۱۹۷۰ را به رخ میکشد.
شاید چشمگیرترین خودروی مفهومی کادیلاک Sixteen ۲۰۰۳ باشد که شامل یک موتور هیولای V۱۶ بود. این خودروساز پیشرانه ۱۳.۶ لیتری درون این مدل را برای رقابت با بوگاتی ویرون ۱۰۰۰ اسب بخاری ساخته بود.
منبع: hotcars
۲۲۷۳۲۲