شاهرخی:از عقب‌ماندگی‌ها گلایه‌مندیم،امااقدامات وزارت راه امیدآفرین است


به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید شاهرخی، روز پنج شنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی فاز دوم آزادراه خرم‌آباد–اراک، با اشاره به اهمیت مشارکت اجتماعی در تصمیم‌سازی‌های مدیریتی اظهار داشت: اجازه می‌خواهم از همشهریان عزیز، مدیران دلسوز، و همچنین جمعی از نخبگان و فرهیختگان لرستان که در قالب شورای مشورتی در کنار بنده هستند، صمیمانه تشکر کنم.

وی ادامه داد: در سطح استان لرستان، حدود ۲۶۰۰ نفر از نخبگان در قالب شوراهای تخصصی سازماندهی شده‌اند. بخشی از گروه عمران این شورا امروز در مراسم حضور دارد که از حضور و همراهی همه این عزیزان سپاسگزارم.

لرستان؛ سرزمین رشادت‌های دیدنی، نه شنیدنی

شاهرخی در ادامه سخنان خود با تأکید بر روحیه مقاومت و ایثار مردم لرستان، گفت: پیش از آنکه بخواهم به مسائل عمرانی بپردازم، لازم می‌دانم به نکته‌ای مهم اشاره کنم. مقام معظم رهبری، که خداوند به ایشان طول عمر باعزت عطا فرماید، جمله‌ای بسیار دقیق درباره رزم لرها دارند: «رزم لرها قبل از آنکه شنیدنی باشد، دیدنی است.»

وی با اشاره به نقش لرستان در وقایع اخیر، افزود: واقعاً فرزندان دلیر لر در لشکرهای سپاه حضرت ابوالفضل (ع) و ارتش جمهوری اسلامی در جنگ ۱۲ روزه اخیر، کارنامه‌ای درخشان از خود به‌جا گذاشتند. آنان در برابر جدیدترین تکنولوژی‌های نظامی دنیا، با نثار جان خود، اجازه ندادند که دشمن به اهداف شوم خود دست یابد.

سهم لرستان در بیچارگی رژیم صهیونیستی

استاندار لرستان تصریح کرد: در همان ساعات ابتدایی حمله دشمن، مقام معظم رهبری با اطمینان وعده شکست دشمن را دادند و این وعده به دست فرزندان ما در سراسر ایران و لرستان محقق شد. آن‌ها پایگاه‌ها را عملیاتی نگه داشتند، در خط مقدم ایستادند و بخشی از بیچارگی رژیم صهیونیستی را رقم زدند. این رشادت‌ها برگ زرینی در تاریخ استان لرستان خواهد بود.

ضرورت مستندسازی رشادت‌ها

شاهرخی با اشاره به ارزش ماندگار این فداکاری‌ها گفت: به نظر من باید برای همین ۱۲ روز رشادت شهدای گران‌قدر لرستان، کتاب‌ها نوشته شود. نسل امروز و آینده باید بداند که چگونه جوانان این دیار، در برابر دشمن ایستادند و افتخار آفریدند.

ثبت جهانی دره خرم‌آباد؛ گواهی بر اصالت تمدن لرستان

استاندار لرستان، در ادامه سخنان خود در آئین آغاز عملیات اجرایی فاز دوم آزادراه خرم‌آباد–اراک، با اشاره به ثبت جهانی دره تاریخی خرم‌آباد توسط یونسکو، گفت: بیستم تیرماه ۱۴۰۴، رویدادی تاریخی، بی‌بدیل و تکرارناشدنی در لرستان رقم خورد که گواه روشنی است بر اصالت و پیشینه غنی مردمان این سرزمین.

وی افزود: پس از ماه‌ها تلاش پیگیر و مستمر متولیان امر و همکاری‌های علمی و کارشناسی، سازمان فرهنگی، آموزشی و علمی ملل متحد (یونسکو) مهر تأییدی رسمی بر اصالت ۶۰ هزار ساله دره خرم‌آباد زد و غارها و محوطه‌های تاریخی حریم این دره را در فهرست میراث جهانی به ثبت رساند.

افتخار ملی برای لرستان و ایران

شاهرخی ثبت جهانی این اثر را فراتر از یک دستاورد استانی دانست و تصریح کرد: این افتخاری بزرگ است برای ملت ایران، و من از همین تریبون این موفقیت را به همه ایرانیان، به‌ویژه همه لرتباران، مردم شریف شهرستان خرم‌آباد و ساکنان دره خرم‌آباد تبریک عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: این ثبت جهانی، سندی معتبر، بی‌بدیل و تکرارناشدنی برای اثبات اصالت ماست. سندی که نشان می‌دهد لرستان نه‌تنها خاستگاه تمدن‌های کهن بوده، بلکه همواره یکی از قطب‌های اصلی تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین بوده است.

اصالت تاریخی، مانعی در برابر تحریف هویت ایران

استاندار لرستان با اشاره به تلاش‌های استکبار جهانی برای تحریف هویت تاریخی ایران، اظهار داشت: امروز اگر دشمنان ایران اسلامی در تلاشند که حتی نام خلیج فارس را تحریف و جعل کنند، به‌دلیل وجود اسناد و نقشه‌های تاریخی و بین‌المللی که اصالت این نام را ثابت می‌کنند، موفق نمی‌شوند.

وی افزود: همان‌گونه که خلیج فارس در اسناد تاریخی جهان جایگاه خود را حفظ کرده، امروز دره خرم‌آباد نیز با ثبت جهانی‌اش، به یکی از حلقه‌های مستحکم زنجیره تمدن ایرانی تبدیل شده است.

شاهرخی تأکید کرد: ثبت جهانی دره خرم‌آباد یک وظیفه بزرگ هم بر دوش ما می‌گذارد؛ و آن هم حفاظت، معرفی و بهره‌برداری فرهنگی، گردشگری و علمی درست از این گنجینه تاریخی است. این فرصت باید به عنوان موتور محرک توسعه فرهنگی و اقتصادی لرستان مورد توجه قرار گیرد.

شاهرخی: از عقب‌ماندگی‌ها گلایه‌مندیم، اما اقدامات وزارت راه بی‌سابقه و امیدآفرین است

استاندار لرستان، در بخشی دیگر از سخنان خود در مراسم آغاز عملیات اجرایی فاز دوم آزادراه خرم‌آباد–اراک، با بیان اینکه استان‌های غربی کشور دچار عقب‌ماندگی‌های تاریخی هستند، گفت: ما نیز مثل مردم، از وضعیت موجود گله‌مندیم و دلخور. عقب‌ماندگی لرستان، مرکزی و دیگر استان‌های غرب کشور، محصول جنگ تحمیلی و مجموعه‌ای از عوامل است که اکنون ضرورتی برای بازگویی‌شان نیست.

شاهرخی با اشاره به تحولات جاری در وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در عین حال که گله‌مند هستیم، باید قدردان نیز باشیم. انصافاً اقدامات خوبی در حال انجام است که قطعاً منشأ تحول خواهند شد.

وی افزود: سال‌هاست در حوزه عمرانی فعالیت می‌کنم و با اطمینان می‌گویم، هیچ‌گاه وزارت راه به اندازه امروز، این‌چنین پویایی و تحرک نداشته است. این را با آگاهی و از روی شناختی که از مجموعه وزارتخانه، معاونان و شخص وزیر راه و شهرسازی دارم، عرض می‌کنم.

راه‌آهن سراسری؛ پروژه‌ای که لرستان را به ریل توسعه متصل می‌کند

استاندار لرستان با اشاره به پروژه مهم راه‌آهن سراسری در استان گفت: روزی که وارد لرستان شدم، نگرانی بزرگی از سوی رسانه‌ها و فعالان اجتماعی درباره تعطیلی راه‌آهن دورود-خرم‌آباد-بروجرد مطرح بود و فضای رسانه‌ای نگران‌کننده‌ای شکل گرفته بود.

وی افزود: اما امروز، به لطف نگاه بلند وزیر و پیگیری‌های مستمر جناب آقای بازوند و همچنین مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، این پروژه در ۳۰ قطعه فعال شده است. این یعنی جان گرفتن دوباره یکی از زیرساخت‌های مهم لرستان.

درخواست برای تخصیص اعتبارات بیشتر

شاهرخی با بیان اینکه این پروژه نیازمند شتاب بیشتر است، گفت: جای قدردانی از تلاش‌های انجام‌شده وجود دارد، اما در عین حال انتظار داریم که اعتبار این پروژه افزایش پیدا کند تا اجرای ۳۰ قطعه آن با سرعت بیشتری ادامه یابد. راه‌آهن سراسری می‌تواند لرستان را به مسیر توسعه و اتصال ملی پیوند دهد.

استاندار لرستان تأکید کرد: باید با نگاهی منصفانه هم انتقاد کرد و هم از اقدامات مؤثر تقدیر کرد. امروز وزارت راه و شهرسازی با هدایت خانم صادق، در مسیر درستی قرار دارد و ما امیدواریم که این مسیر با قدرت ادامه یابد تا مناطق کمتر برخوردار، به‌ویژه لرستان، به حق واقعی خود در توسعه زیرساختی دست یابند.

کمربندی خرم‌آباد؛ پایانی بر ترافیک کلافه‌کننده دره ۲۰ کیلومتری

استاندار لرستان، در ادامه سخنان خود با اشاره به پروژه کمربندی خرم‌آباد گفت: با حمایت‌های مستقیم و هدایت‌های آقای بازوند معاون وزیر، بناست یکی از مهم‌ترین پروژه‌های تاریخ شهری لرستان در خرم‌آباد اجرایی شود.

وی افزود: همه می‌دانیم که خرم‌آباد شهری است که در یک دره طولی ۲۰ کیلومتری قرار گرفته و ترافیک عبوری از این محور، که غرب کشور را به جنوب پیوند می‌دهد، به شدت سنگین و خسته‌کننده است.

شاهرخی با تأکید بر اینکه اجرای کمربندی خرم‌آباد دیگر در حد طرح و حرف نیست، گفت: این پروژه که به صورت مستقل از قطعه آزادراه شمال–جنوب تعریف شده، تمام مراحل قانونی و کارشناسی خود را طی کرده و به پیمان‌سپاری رسیده است. این یعنی دیگر وارد فاز واقعی اجرا شده‌ایم، نه وعده و نه شعار.

وی اظهار داشت: با اجرای این پروژه، خرم‌آباد شاهد یک تحول بنیادین در توسعه شهری خواهد بود؛ تحولی که به‌حق می‌توان از آن به‌عنوان یک انقلاب زیرساختی در مرکز استان یاد کرد.

وی ادامه داد: این پروژه بیش از ۱۰ کیلومتر طول دارد و در مجاورت با شهر خرم‌آباد اجرا می‌شود و به‌دلیل موقعیت راهبردی‌اش، نقش اساسی در کاهش بار ترافیکی، افزایش ایمنی، و بهبود کیفیت زندگی شهری خواهد داشت.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.