به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بازار خودرو کشور در این روزها یکی از رکودیترین سالهای اخیر را تجربه میکند و اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی، افتوخیز چندانی نسبت به ابتدای سال ندارند.
تجارتنیوز در گزارشی نوشت: ادامه، فهرستی از خودروهای محبوب و پر فروش داخلی و مونتاژی به چشم میخورد که قیمت بازار این محصولات در ابتدای سال و ۳۰ تیر و همچنین میزان تغییرات آنها آورده شده است. باید توجه داشت نرخ درِ کارخانه اکثر خودروسازان داخلی از ابتدای سال تاکنون ثابت بوده و تغییر چندانی ندارد و در صورتی که تغییری در نرخهای درِ کارخانه صورت بگیرد، احتمال جهش قیمتهای بازار نیز وجود دارد.
تغییرات قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی از ابتدای سال تاکنون
با نگاه به تغییرات قیمتی خودروهای داخلی و مونتاژی بازار میتوان فهمید بهرغم افزایش نرخ ارز در بازار آزاد از ابتدای سال تاکنون، میل کلی بازار خودرو به رکود و افت قیمت ناچیز بود. اما مونتاژیهای بازار به دلیل داخلیسازی کمتر قطعات و وابستگی شدیدتر به ارز، همبستگی بیشتری با نرخ ارز دارند
نام خودرو |
قیمت ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ |
قیمت ۳۰ تیر ۱۴۰۳ |
میزان تغییرات |
کوییک GXR-L |
۴۶۴ |
۴۱۲ |
۵۲- |
ساینا S |
۴۴۰ |
۴۲۰ |
۲۰- |
شاهین G |
۷۳۶ |
۷۱۰ |
۲۶- |
سورن پلاس XU۷P |
۶۴۹ |
۶۰۸ |
۴۱- |
پژو پارس LX TU۵ |
۸۶۴ |
۸۶۱ |
۳- |
پژو ۲۰۷i با موتور TU۳ |
۶۶۵ |
۶۴۲ |
۲۳- |
تارا V۴ |
۱۲۲۰ |
۹۵۵ |
۲۶۵- |
بر اساس جدول فوق، لوکسترین محصول تولیدی ایران خودرو، یعنی تارا V۴ اتوماتیک، با افت ۲۶۵ میلیون تومانی، بیشترین تغییر را نسبت به ابتدای سال تجربه کرده است. از سوی دیگر مشاهده میشود که با وجود کاهشی بودن قیمت سایر خودروهای داخلی، میزان این افت قیمت بسیار ناچیز بوده و بهنوعی بازار خودرو رکود سنگینی را پشت سر میگذارد.
نام خودرو |
قیمت ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ |
قیمت ۳۰ تیر ۱۴۰۳ |
میزان تغییرات |
KMC X۵ |
۱۷۵۰ |
۱۶۴۵ |
۱۰۵- |
KMC J۷ |
۱۷۲۵ |
۱۶۴۳ |
۸۲- |
ریسپکت ۲ |
۱۴۹۰ |
۱۳۴۸ |
۱۴۲- |
فیدلیتی پرایم پنج نفره |
۱۹۰۵ |
۱۹۲۵ |
۲۵+ |
امویام X۲۲ Pro |
۹۲۵ |
۹۵۴ |
۲۹+ |
فونیکس FX |
۲۰۳۱ |
۲۲۲۰ |
۱۸۹+ |
لاماری ایما |
۱۹۹۵ |
۲۱۸۰ |
۱۸۵+ |
با توجه به قیمت خودروهای مونتاژی در بازار میزان تغییرات آنها نیز نسبت به خودروهای داخلی بیشتر است. همچنین برخلاف داخلیها، روند کلی بازار خودروهای مونتاژی از ابتدای سال تاکنون صعودی به نظر میرسد که میتواند به دلیل افزایش نرخ درِ کارخانه برخی از مونتاژکاران و همچنین همبستگی بیشتر خودروهای مونتاژی با نرخ دلار باشد.
به هر حال افزایش قیمت درِ کارخانه خودروها در سال جاری با توجه به زیان انباشته عظیمی که دو خودروساز دولتی دارند، امری اجتنابناپذیر بوده و احتمالاً در ماههای اخیر آن دسته از خودروسازانی که از ابتدای سال جاری تاکنون افزایش قیمت نداشتند، اقدام به افزایش نرخهای درِ کارخانه کنند.
۲۲۳۲۲۵